خطرناک ترین جاده های ایرانخوروبر کفی

خطرناک‌ترین جاده‌های ایران برای رانندگی

خطرناک‌ترین جاده‌های جهان ایران رانندگی کدام هستند؟ در این مطلب نگاهی داریم به خطرناک‌ترین جاده‌های ایران که سالانه شاهد تعداد زیادی تصادف هستند و لذت سفر را به کام هموطنانمان زهر می‌کنند.

در همه کشورهای دنیا جاده‌های کوهستانی، پر پیچ و خم و حتی ساده، اما خطرناک وجود دارند. هر ساله کشورهای مختلف با آمار تصادف و مرگ ناشی از حوادثی که در این جاده‌ها رخ می‌دهند، مواجه هستند. اما چیزی که باعث نگرانی در کشور ما شده این است که ایران جزو پرحادثه‌ترین و مرگبارترین سرزمین‌ها در دنیاست و در این رده‌بندی بین ۵ کشور آخر قرار می‌گیرد!

هر چند که امسال به‌دلیل همه‌گیری کرونا و کاهش سفرها آمار تلفات و مرگ در زمینه جاده‌ای کمتر شده، اما خوب است بدانید که در سال ۹۸ حدود ۱۵ هزار نفر بر اساس این تصادفات جان خود را از دست دادند و به عبارتی دیگر، از هر ۱۰۰۰ خودرویی که در جاده‌ها حضور دارد به‌طور میانگین ۴ نفر می‌میرند که این میزان ۴ برابر استاندارد کل دنیاست.

البته که نمی‌توان و نباید تمام این فجایع و بی‌احتیاطی‌ها را به گردن بد بودن وضع جاده‌ها انداخت؛ چرا که رانندگی هیجان‌انگیز، رعایت نکردن نکات ایمنی، توجه نکردن به کیفیت و سلامت خودرو و سازگار نبودن رفتار راننده با محیط پیرامون و نوع مسیر به‌اندازه باقی مسایل مهم است.

با این حال، یکی از بزرگترین عوامل این حوادث و این آمار، وجود جاده‌های شهری و بین شهری قدیمی و به‌روز نشده و دور از استاندارد در داخل کشور است که به ثبت چنین عددهای تاسف‌باری دامن می‌زند.

در مطلب زیر سعی داریم چند نمونه از جاده‌های خطرناک ایران برای رانندگی را معرفی کنیم. اگر گذرتان به این جاده‌ها افتاد، خوب است که با دقت بیشتری رانندگی کنید و جوانب احتیاط را رعایت کنید.

اگرچه در هر نقطه از کشور مشکلی برای خودروی شما پیش آید خودروبر۲۴۷ بصورت شبانه روزی و سراسری در خدمت شما هم وطنان عزیز می‌باشد.

مسیر تهران سمنان مشهدخوروبر کفی

۱ – مسیر تهران – سمنان – مشهد

اولین جاده خطرناک که در فهرست خطرناک‌ترین جاده‌های ایران به سراغ آن می‌رویم، مسیر تهران-سمنان-مشهد است. این محور که طولی کمتر از ۹۰۰ کیلومتر دارد، در واقع برای کسانی که به آمار تصادف و نکات ایمنی توجه دارند به دو بخش تهران-سمنان و سمنان-مشهد تقسیم می‌شود. هر دو بخش دارای ناامیدی‌های محافظتی و نقاط خطرناک است، اما طبق عددهایی که هر ساله ثبت می‌شود بخش سمنان-مشهد دارای خطرات بیشتری بوده است.

خودروبر تهران

بزرگترین نکته‌ای که باعث بوجود آمدن حوادث در این محور شده یکنواختی آن به دلیل کویری بودن بیشتر جاده و در نتیجه خستگی و خواب‌آلود شدن رانندگان و سرنشین‌هایی است که از تهران عازم مشهد و هدف‌شان پیمودن کل این محور است.

امداد خودرو سمنان

از آنجا که این راه کوتاه نیست و عابرانش دوست دارند زودتر به مقصد برسند، سعی می‌کنند کمتر وقت تلف کنند و بیشتر به رانندگی ادامه دهند که همین باعث زودتر خسته‌شدنشان می‌شود.

توصیه می‌شود هنگام رانندگی در این مسیر، هر یک یا دو ساعت یکبار استراحت و یا راننده را عوض کنید.

امداد خودرو مشهد

جاده سلفچگان قمخوروبر کفی

۲ – جاده سلفچگان – قم

در بین خطرناک‌ترین جاده‌های ایران جاده سلفچگان-قم آمار زیادی از تصادفات را به خود اختصاص داده است. این شهر که در ۳۵ کیلومتری شهر قم قرار دارد دارای جاده‌ای است که هر سال تصادفاتی با میزان آسیب زیاد را بوجود می‌آورد.

از آنجا که سلفچگان به‌لحاظ ارتباطی نقطه مهمی به‌حساب می‌آید و بین تهران-اصفهان و تهران-اراک قرار دارد و همچنین دارای بخش مهمی از راه خطوط راه‌آهن است، عبور و مرور در آن بسیار زیاد است.

این جاده به داشتن پیچ‌ها و چاله‌ها و فراز و نشیب‌های کوچک، اما غیرقابل پیش‌بینی معروف شده و اکثر تصادفات در آن، به این دلایل صورت می‌گیرند.

همواره توصیه می‌شود که اگر راننده چیره‌دستی نیستید و یا اولین بار است که می‌خواهید از این مسیر تردد کنید، میزان احتیاط خود را چند برابر و از رانندگی در شب نیز در این جاده خودداری کنید.

خودروبر قم

جاده چالوسخوروبر کفی

۳ – جاده چالوس

این مسیر محبوب که که جزو زیباترین راه‌های کشور است، متاسفانه بنا به اکثر نظرات لقب خطرناک‌ترین جاده ایران را هم یدک می‌کشد. چالوس پیچ و انحنا و مسیر کوهستانی کم ندارد و اگر از شانش بدتان در شرایطی از فصل و سال باشید که برف و ریزش سنگ هم به آن اضافه شده باشد، حتما باید احتیاط کنید که زیادی مسخ محیط و زیبایی مناظرش نشوید چرا که احتمال تصادف بسیار بالا می رود.

متاسفانه از آنجا که این مسیر شلوغ و پررفت‌و‌آمد و به انتخاب اول جوانانی که قصد رفتن به استان‌های شمالی را دارند تبدیل شده، گروهی فکر می‌کنند جایگاه خوبی برای به رخ کشیدن توانایی و مهارتشان در رانندگی و سبقت گرفتن است که این تصمیم اشتباه، تنها جان خود و باقی رانندگان را به مخاطره می‌اندازد.

در استفاده از این مسیر تا جایی که می‌شود سعی کنید زمان و اوقات خلوت و با تراکم کمتر را انتخاب و همیشه نکات ایمنی را رعایت کنید و لوازم کمکی را همراه داشته باشید.

امداد خودرو چالوس

جاده جنگل گلستان بجنوردخوروبر کفی

۴ – جاده جنگل گلستان – بجنورد

یکی دیگر از راه‌های باریک اما پرتردد کشور که در طول این چند سال و به‌دلیل تصادفات زنجیره‌ای و البته مسدود شدن به‌خاطر برف و باران معمولاً در صدر اخبار حوادث کشور بوده، جاده جنگل گلستان – بجنورد است. ما نیز به همین دلیل این جاده را در فهرست خطرناک‌ترین جاده‌های ایران برای رانندگی قرار داده‌ایم.

خودروبر گرگان

نرخ واژگونی خودروها و مرگ هموطنان متاسفانه در این محور زیاد بوده و یکی از دلایل آن، عرض کم جاده نسبت به تراکم خودروهای عبوری است. البته خبرهایی رسیده که درصد زیادی از آن تا سال بعد چهار بانده و عریض‌تر می‌شود، اما تا رسیدن به آن هدف، جاده گلستان جزو مسیرهای ترسناک کشور است.

ضمن اینکه عبور و مرور ساکنین منطقه از میان جاده و بین ماشین‌های عبوری احتمال افتادن اتفاقات ناگوار را افزایش می‌دهد.

کفی خودروبر کیش

جاده کیاسر ساریخوروبر کفی

۵ – جاده کیاسر – ساری

پنجمین گزینه در فهرست خطرناک‌ترین جاده‌های ایران جاده کیاسر – ساری است. از آنجا که مازندران منطقه‌ای است که در فصول سرد سال بارانی و برفی است و رطوبت بالایی دارد، باید توجه داشت که رانندگی در مسیرهای آن نیازمند دقت و احتیاط بالایی است.

جاده کیاسر که از مرکز این استان به سمنان می‌رسد متاسفانه در این سال‌ها به‌ویژه در شرایط آب و هوایی مذکور به یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور تبدیل شده است.

خودروبر ساری

این مسیر که پهنای زیادی ندارد و شلوغ هم نیست در ظاهر این هراس را به رانندگانش منتقل نمی‌کند، اما شاید همین تصویر است که باعث غافلگیری می‌شود و به برخوردهای شدید در آن می‌انجامد؛ خصوصاً که در زمان هوای مه‌آلود و بدی آب‌و‌هوا رانندگان انتظار چنان حادثه‌هایی را ندارند و همچنان فکر می‌کنند این جادهٔ باریک همان راه بی‌خطر در زمان روشنی و صاف بودن آسمان است.

خودروبر مازندران

اتوبان تهران ورامینخوروبر کفی

۶ – اتوبان تهران – ورامین

یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های تهران که جنوبی‌ترین نقطه شهر تهران را به شهر قرچک و ورامین متصل می‌کند. این اتوبان چند سال پیش به‌دلیل آمار زیاد مرگ و میر و سوانحی که در آن رخ داده بود نه تنها به‌عنوان یکی از بدترین جاده‌های کشور، که به یکی از بدترین‌ها در خاورمیانه نام گرفت!

تا چند سال قبل که کل مسیر دو بانده بود این آمار بیشتر به چشم می‌آمد، اما طی یک تصمیم خوب قسمت‌هایی از این راه چهار بانده و بزرگتر شد. با این وجود، اگر خیلی احتیاط نکنید همچنان همان میزان خطرناکی قبل را دارد، به‌خصوص اگر با فراز و فرود و مناطقی که مسیر باریک و پهن می‌شود آشنا نباشید.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث رخ دادن حوادث شدیدی در آن می‌شود مخلوط بودن ترکیب نوع ماشین‌های عبوری است که در تمام ساعات از آن استفاده می‌کنند. در طول این جاده از سواری و وانت و نیسان گرفته تا مینی‌بوس و اتوبوس‌های مسافربری و کامیون و تریلی‌های بزرگ به‌طور همزمان وجود دارند و گاهی اینکه پشت فرمان یک سواری کوچک نشسته‌اید و باید در موقعیتی خاص راه خود را از بین چند ماشین عظیم‌الجثه باز کنید باعث ترس و تعجب شما خواهد شد.

اگر این مسیر همیشگی شماست لطفا در نظر داشته باشید که اتوبان تهران – ورامین با هیچ نوع رانندهٔ آماتور و حرفه‌ای شوخی ندارد؛ هیچوقت احتیاط را در این راه کنار نگذارید.

جرثقیل امداد خودرو تبریز

گردنه اسدآباد همدانخوروبر کفی

۷ – گردنه اسدآباد – همدان

گردنه‌ها همواره نوع فریبنده‌ای از مسیرها هستند و در کشور ما نیز جزو خطرناک‌ترین جاده‌های ایران به‌شمار می‌آیند. در واقع چون این نوع راه معمولاً برای دسترسی به منطقه کوهستانی ساخته می‌شود، همواره مستعد حادثه است و اگر نکات ایمنی در آن‌ها به‌خوبی رعایت نشود، هر لحظه احتمال افتادن اتفاقی ناگوار وجود دارد.

گردنه اسدآباد نیز از این قاعده مستثنا نیست و با بلندای دو هزار متری و البته به‌خاطر شرایط اقلیمی و آب و هوای استان همدان و کرمانشاه، در مواقع برفی و بارانی سطح گردنه لغزنده و بسیار خطرناک می‌شود. ضمن اینکه سال‌هاست اقدام مناسبی برای تغییر دادن شرایط آن صورت نگرفته و این راه از استانداردهای روز ایمنی به دور است.

خودروبر همدان

جمع‌بندی:

این بود فهرست خطرناک‌ترین جاده‌های ایران
جز این موارد اشاره شده، جاده‌ها و بزرگراه‌های دیگری مثل جاده تبریز و شیراز و … هم در کشور وجود دارند که متاسفانه آمار تلفات آن‌ها نیز پایین نیست و این محورها هم چوب عدم استاندارد بالا، کیفیت پایین زیرساخت و بی‌دقتی مسافرانش را می‌خورند.

در هر صورت از هر راهی که می‌روید همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که یک راننده باید تمام هوش و حواسش به اطرافش باشد و در ایران به‌خاطر وجود جاده‌های خطرناک، باید این میزان را همواره در بالاترین سطح خود نگاه دارید.

منبع: divar.ir

دیدگاه خود را بنویسید

car-crash-1car-crash-2car-crash-3car-crash-4car-crash-5car-crash-6car-crash-7car-crash-8car-crash-9